Sunday, 21 October 2012

Nafi sokong pembangkang,mantan ADUN Umno Batu Kurau dah nyanyuk rupanya

Menggelabah sakan Umno bila aku siarkan satu artikel dan sekeping gambar yang menunjukkan kelibat Mantan ADUN Batu Kurau,Hj Abdul Manan Ali atau mesra disapa Cikgu Manan bersama Anwar Ibrahim dlm satu program ceramah Pakatan Rakyat yang berlangsung di Perkarangan Tapak Pekan SelasaBatu Kurau beberapa bulan lalu.Mana tidaknya sebelum ini,kemasukan bekas pegawai tertinggi PDRM Dato’ Fauzi Shaari ke dalam PAS sudah cukup memberi tamparan hebat kpd Umno di kawasan ini.Dato’ Fauzi adalah anak jati Batu Kurau yang agak kuat pengaruhnya di sini.Belum kebah demam terkejut Umno akibat tindakan Fauzi itu,Umno dikejutkan pula dengan penyiaran gambar seorang lagi individu yang cukup berpengaruh di Batu Kurau iaitu cikgu Manan yang hadir dlm program ceramah Anwar.Bukan sahaja hadir mendengar ceramah Anwar daripada awal hingga ke akhir,malah beliau dilihat sempat berpelukan dan berbual mesra dengan Anwar.
                                                                                               Mantan ADUN Batu Kurau,Cikgu Manan
(berbaju hijau)   di program ceramah Anwar

Artikel bertajuk "Tawar Hati dengan Umno,Bekas ADUN BatuKurau muncul di majlis ceramah Anwar terjemah sokongan terhadap Pakatan Rakyat" (klik pada tajuk) telah mengundang reaksi kurang senang Umno.Berhubung penyiaran artikel tersebut aku telah dituduh membawa cerita fitnah ,bukan itu sahaja,gambar aku turut tersiar dlm beberapa buah laman blog pro Umno dengan memaparkan tajuk  Kenali Wajah blogger HAPRAK PAS dari Batu Kurau”(klik pada tajuk).

Maka,Cikgu Manan yang selama ini tidak pernah dilayan sebagai seorang tua yang berjasa,jangan kata hendak ziarah,bertanya khabarpun tidak.Inilah nasib yang dihadapi setiap pemimpin di dlm Umno bila tiba zaman kejatuhannya.Bila sudah tidak menjadi wakil rakyat,tidak ada keuntungan lagi yang boleh dikaut daripadanya maka yang sering mendapat liputan dan pujian oleh pencacai-pencacai murahan Umno ini hanyalah pemimpin-pemimpin Umno yg masih memegang status wakil rakyat.

Hikmah di sebalik penyiaran artikel tersebut menyerlahkan sikap dan perangai sebenar Umno.Rombongan Umno bersama blogger pencacai murahan mereka yang selama ini bagaikan tidak menyedari kewujudan cikgu Manan apatah lagi mahu mengingatkan jasa2 beliau kpd umno telah mengadakan satu lawatan ke rumah Cikgu Manan.Tujuannya adalah untuk mendapatkan kepastian,benarkah cikgu Manan sudah mula tawar hati dengan Umno dan mula menyokong pembangkang? Kalau tdk timbul isu ni,memang tak kelapaq Umno nak ziarah Cikgu Manan ni.Hehe

Satu rakaman video telah dibuat dlm satu sesi temuramah blogger pro-Umno terhadap Cikgu Manan.Dalam video tersebut yang kini telahpun diupload dlm laman youtube bertajuk “Mantan ADUN Batu Kurau  nafi sokong pembangkang” (klik pada tajuk) telah memaparkan pengakuan Cikgu Manan yang mengakui tidak menyokong Anwar apabila ditanya pendapatnya tentang Anwar.Maka bersorak gembiralah Umno dgn jawapan itu.Haha satu peluru untuk pembangkang berjaya dilepaskan.Blogger PAS menfitnah Mantan ADUN Batu Kurau!

Tiba-tiba aku teringat tentang satu peristiwa.Beberapa hari selepas berlangsungnya program ceramah Anwar di Batu Kurau itu,aku berkesempatan menunjukkan gambar cikgu Manan bersama Anwar ini kepada salah seorang pemuda Umno kawasan Larut.Nak tahu apa katanya kepada aku? Katanya "kalau setakat cikgu Manan je pun,hampa ambik la,kami(Umno) tak mau dah,lagipun orang tua tu dah nyanyuk”.

Ha Nyanyuk.!!.Hahaha,patutla...Setahu aku,orang nyanyuk selalunya akan mengalami simpton-simpton seperti mudah lupa,keliru dengan setiap tindakan yang dilakukan.Penghidap penyakit ini juga akan melakukan sesuatu perkara di luar kebiasaan manusia normal.Contohnya seperti dalam kes ini,kejap cakap sokong PR,kejap,kejap Umno.kejap PR,kejap Umno balik.

Sewaktu kehadiran Cikgu Manan ke majlis ceramah Anwar malam itu.Timbalan Ketua KeADILAn Cabang Larut,Haji Adli Kamarun yang menyedari kehadiran cikgu Manan telah bertanya tentang tujuan kehadirannya.Bukan apa,200 meter bersebelahan ceramah Anwar telah berlangsungnya juga ceramah Umno..Manalah tau,mungkin dia tersalah tempat.Tetapi jawapan yang keluar daripada mulut cikgu Manan sendiri.Katanya”Memang tujuan saya nak datang sini,saya nak jumpa Anwar,saya sokong perjuangan Anwar” tapi berbeza pula dlm kenyataanya sewaktu ditemurah blogger pencacai Umno..”Saya tak sokong Anwar”..Haha..Betullah apa yang pemuda Umno tu habaq kat aku,Cikgu Manan dah nyanyuk..apasal la aku tak percaya cakap dia dari awal2..Patutlah malam tu dikhabarkan waktu nak pulang dari majlis tersebut cikgu Manan telah meminta tolong org carikan keretanya yang dia sendiri lupa parking kat mana..Hehe..

p/s: Yang masih bersama Umno kebanyakannya orang yang jenis macam ni la(tua,nyanyuk).Yang muda2 semua dah sokong PR..Hehe

1 comment:

  1. memanglah pak tam manan ni dah nyanyok, itulah hakikatnya.kesian dibatu kurau tidak dipedulikan lagi bagai kupang tembaga. beginilah nasib pemimpin umno

    ReplyDelete